این انقلاب که بین سال های 1750 تا 1850 رخ داده است، دوره ای است که نیروی کار انسانی با نیروی موتور بخار جایگزین شد و تغییرات قابل توجهی را رقم زد. یعنی کارهایی که با انرژی انسان و حیوانات انجام میشد از این پس در اثر اختراعات جدید، مکانیزه شدن دستگاه ها و تجهیزات، و استفاده از موتور بخار، به کمک دستگاه ها به انجام میرسید.

اختراع موتور بخار متعلق به این دوره است، توماس نیوکامن مخترع و جیمز وات به عنوان تکمیل کننده کارایی موتور بخار شناخته میشود؛ اختراع موتور بخار، موجب افزایش تولید آهن شد، چرا که موتور بخار در معادن بسیار کمک میکرد و درکارگاه های ذوب آهن نیز کارایی بسیار داشت.
همچنین دستگاه های متعددی برای صنایع مختلف ساخته شدند که توانستند میزان تولید را تا چندین برابر افزایش دهند و موجب رشد اقتصادی شوند. برای مثال تولید پارچه و نخ ریسی پیش از انقلاب صنعتی نسل اول، در خانه ها و کارگاه های کوچک توسط زنان خانه دار به انجام میرسید، ولی پس از تحولات صنعتی، و اختراع موتور بخار و اختراع دستگاه های متعدد، این صنعت از روستاها و کارگاه های کوچک به شهر ها و کارخانجات بزرگ انتقال یافت و مکانیزه شدن و ساخت دستگاه های نخ ریسی و پارچه بافی موجب افزایش میزان حجم نخ تولیدی تا ۸ برابر گردید.
راه آهن و موتور بخار
پیش از این موتور بخار دستگاه ثابتی بود که با مصرف ذعال سنگ و آب نیروی محرکه تولید میکرد ولی بعد ها با اختراع ریچارد ترویتیک اولین لوکوموتیو مجهز به موتور بخار شکل گرفت بطوری که قطاری که پیش تر با کمک اسب ها روی ریل حرکت میکرد، اکنون با نیروی محرک موتور بخار به حرکت در می آمد.

بعد ها با ساخت لوکوموتیو بزرگتری توسط جورج استفنسون ترابری عمومی با مفهومی که از قطار های بخار قدیمی داریم شکل گرفت.
بهره مندی از موتور بخار در فرایند ذوب و تولید آهن و موجب افزایش تولید آهن گردید و زمینه گسترش راه آهن را مهیا کرد.
به طوری که در آمریکا دولت دستور احداث راه آهنی را داشت که مسیر شش ماهه نیویورک به سانفرانسیسکو، در یک هفته طی شود، این عمل با بسیج کردن دو شرکت احداث راه آهن در دوره انقلاب صنعتی اول آغاز شد، به این صورت که یکی از شرق به غرب و یکی از غرب به شرق شروع به کار کنند و در نقطه ای به همدیگر برسند. این عملیات بعدها در زمان انقلاب صنعتی دوم پایان یافت و تاثیرات به خصوصی را داشت که به آن خواهیم پرداخت.
گسترش شبکه های راه آهن در سراسر دنیا به خصوص در کشور های برخوردار، موجب رشد اقتصادی و افزایش ثروت انها شد. قبل از ایجاد راه آهن حمل و نقل محموله های سنگین محدود به سواحلی میشد که کشتی های باری میتوانستند رفت و آمد کنند،
حمل و نقل با بسیار آرام بود و هر زمانی کشتی حرکت نمیکرد و مشکلات خودش را داشت. اگر قرار بود محموله های سنگین جابجا شوند، این جابجایی تنها از یک شهر ساحلی به شهر ساحلی دیگر ممکن بود و اسباب انتقال آن به شهر های دور از دریا و اقیانوس ممکن نبود ولی راه آهن میتوانست هر محموله ای را بتوان به مراکز کشور ها و دور از آب انتقال داد. با این روش، انتقال نه تنها ممکن میگشت، بلکه سریع تر، آسان تر میشد.
رشد راه آهن میتوانست موجب ایجاد کانال های جدید برای تجارت و گسترش بازار شود. با اینکه اساس حمل و نقل ریلی به وجود آمده بود ولی هنوز ایراداتی وجود داشت که مانع افزایش شیب همه گیری و گسترش راه آهن میشد.
انقلاب صنعتی اول، تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت کشور ها در تمامی زمینه هارا داشت، و ایجاد راه آهن و ساخت موتور بخار از مهم ترین عاملان آن هستند،
انقلاب صنعتی اول و سپس پیشرفت کشورها، پیامد های بسیاری در بر داشت که سبک کسب و کار، کشور داری و مدیریت را تغییر داد. پیش از انقلاب صنعتی نسل اول، تمامی کسب و کارها جنبه مالکیت خصوصی و خانوادگی داشتند، ولی با رشد کسب و کارها این مفهوم شروع به تغییر کرد و به شکل امروزی آن بسیار نزدیک شد.
نویسنده : امیرحسین عباس زاده
نوشته مرتبط : انقلاب صنعتی چیست؟
2 نظر در “انقلاب صنعتی اول ”